Jordan 3
81 artykułyKultowy sneaker, który ożywił współpracę Nike i Jordan.
- Jordan
- XXXIX
- "University"
- 879,99 zł
- Jordan
- XXXIX
- "Sol"
- 464,99 zł
- Jordan
- XXXIX
- "Lumière"
- 464,99 zł
- Jordan
- 3 Retro
- "Wings"
- Jordan
- 3 Retro x WNBA
- "Desert Camo"
- Jordan
- 3 Retro x Nina Chanel Abney
- "Bicoastal"
- Jordan
- 3 Retro
- "Quai 54"
- Jordan
- 3 Retro
- "Moto"
- Jordan
- 3 Retro x J Balvin
- "Rio"
- Jordan
- 3 Retro
- "Cement Grey"
- Jordan
- 3 Retro
- "Georgia Peach"
- Jordan
- 3 Retro
- "Fire Red"
- Jordan
- 3 Retro
- "Wizards"
- Jordan
- 3 Retro OG
- "True Blue"
- Jordan
- 3 Retro OG
- "Black Cement"
- Jordan
- 3 Retro x J Balvin
- "Medellín Sunset"
- Jordan
- 3 Craft
- "Ivory"
- Jordan
- 3 Retro SP x A Ma Maniére
- "Raised by Women"
- Jordan
- 3 Retro
- "Midnight Navy"
- Jordan
- 3 Retro
- "UNC"
- Jordan
- 3 Retro
- "Palomino"
- Jordan
- 3 Retro
- "Green Glow"
- Jordan
- 3 Retro
- "Oreo"
- Jordan
- 3 Retro
- "White Cement Reimagined"
- Jordan
- 3 Retro SE
- "Muslin"
- Jordan
- 3 Retro
- "Georgetown"
- Jordan
- 3 Retro
- "Racer Blue"
- Jordan
- 3
- "Cardinal Red"
- Jordan
- 3 Retro
- "Dark Iris"
- Jordan
- 3 Retro
- "Pine Green"
- Jordan
- 3 Retro
- "Cool Grey"
- Jordan
- 3 Retro
- "Desert Elephant"
- Jordan
- 3 Retro
- "Lucky Green"
- Jordan
- 3 Retro
- "Neapolitan"
- Jordan
- 3 Retro SE x Vogue ‘Anna Wintour’
- "Black"
- Jordan
- 3 Retro
- "Vintage Floral"
- Jordan
- 3 Retro
- "Mocha"
- Jordan
- 3 Retro
- "Hall of Fame"
- Jordan
- 3 Retro
- "Hide N' Sneak"
- Jordan
- 3 Retro SP x Fragment Design
- "White"
- Jordan
- 3 Retro
- "Fear Pack"
- Jordan
- 3 Retro
- "Rust Pink"
- Jordan
- 3 Retro SE
- "Unite"
- Jordan
- 3 Retro SP
- "Black Cement"
- Jordan
- 3 Retro ‘Tinker’
- "White & University Red"
- Jordan
- 3 Retro x Vogue ‘Anna Wintour’
- "University Red"
- Jordan
- 3 Retro JTH NRG
- "Bio Beige"
- Jordan
- 3 Retro JTH NRG
- "Super Bowl"
Air Jordan 3
rok 1987 był rokiem przełomowym dla współpracy Nike z Michaelem Jordanem. Jego kontrakt zbliżał się do końca, a inni producenci obuwia składali nowe oferty, Jordan był nawet zabiegany przez niedawno założoną firmę Sports Inc, która została założona przez byłych pracowników Nike, Petera Moore'a i Roba Strassera. Obaj byli kluczowi w podpisaniu kontraktu z Jordanem w 1984 roku i istniała realna możliwość, że Jordan zdecyduje się na współpracę z nimi, porzucając swoją rodzącą się linię sygnowaną zaledwie dwoma sneakersami. Nike miało jednak sekretną przewagę: Tinker Hatfield. Pomimo swojego względnego braku doświadczenia, Tinker stworzył jeden z najbardziej lubianych sneakersów Jordan - Jordan 3. Był tak atrakcyjny, że Michael został, ratując w ten sposób markę i umacniając dziedzictwo swojej monumentalnej linii trenerów koszykówki.
Projektując Air Jordan 3 z 1988 roku, Tinker uważnie słuchał sugestii Michaela, tworząc cztery wersje kolorystyczne, które do dziś są popularne zarówno wśród mężczyzn, jak i kobiet, a także dzieci. Każda z nich ma swój własny wygląd, ale wszystkie cztery mają pewne wspólne cechy: nakładki z nadrukiem słonia, logo Jumpman na języku, widoczną amortyzację Air i średni kołnierz. Początkowym duetem były modele Black Cement i White Cement - jeden z nich był ukrytą czarną wersją z nutami czerwieni, a drugi był głównie biały z czarnymi akcentami. Były to pierwsze z wielu, które zawierały odcień Cement Grey, nowsze to SE Red Cement lub Unite z 2020 roku, które otrzymały odważną czerwoną skórzaną cholewkę, aby uczcić tegoroczny All-Star Weekend w Chicago, oraz Cement Gold z 2022 roku, którego czarna zewnętrzna strona ma złote elementy.
Pozostałe dwa wydania z 1988 roku to Fire Red z elegancką czerwono-białą cholewką oraz True Blue z intensywnym niebieskim brandingiem Nike Air i podeszwą środkową. Oryginalna czwórka powróciła od tego czasu jako popularne wersje retro, początkowo z kolorystyką Cement w 1994 roku, następnie z True Blue w 2001 roku i Fire Red w 2007 roku, po drugiej stronie White Cement w 2003 roku. W 2007 roku pojawiły się nowe kolorystyki, w tym Black Cat z elegancką, całkowicie czarną konstrukcją, elegancki Cool Grey, który łączy różne odcienie szarości, całkowicie biały Pure Money i Do The Right Thing, którego niebieska zamszowa cholewka zawiera plamy żywej żółci.
Kolejne pojawiły się w 2008 roku, kiedy to model Jordan 3 Retro pojawił się z Countdown Pack, a jego wygląd przypominał OG Black Cement. Następnie rok 2010 przyniósł unikalny czerwono-czarny Doernbecher, który ma diamentową grafikę wytrawioną na cholewce, oraz Silver Anniversary, którego język przedstawia srebrnego Jumpmana, aby uczcić 25-lecie sneakersów Jordan. W międzyczasie, w 2011 roku, pojawił się model Stealth, który ma wyrafinowaną szarą cholewkę z czerwonymi akcentami oraz model Black History Month, który został stworzony, aby uhonorować coroczne obchody. Gdzie indziej, kibice Oregon Ducks otrzymali duet AJ3, jeden czarno-szary, drugi biało-czarny. W 2013 roku model Crimson wprowadził odblaskowe elementy do swojej czarnej i Bright Crimson cholewki, podczas gdy Joker włączył zieleń i fiolet do swojej czarnej zewnętrznej części. Przed tegorocznymi obchodami Halloween wypuszczono Fear Pack, którego AJ3 pokryte były ciemnymi odcieniami, podczas gdy Justin Timberlake występował tego lata, więc Jordan Brand podarował mu University Red Jordan 3 nazwane na cześć jego trasy koncertowej: Legends of the Summer.
Ta rozwijająca się kolekcja nadal rosła w 2014 roku, po pierwsze z Powder Blue, którego turkusowa cholewka nawiązuje do dni Jordana na Uniwersytecie Północnej Karoliny. Kolejny ulubiony przez fanów kolor pojawił się następnie w Infrared, a dwa monochromatyczne modele 5Lab3 z odblaskowymi cholewkami zostały stworzone jako część crossovera z Air Jordan 5. Druga połowa roku przyniosła bardziej eleganckie projekty - Wolf Grey z dynamicznym czarnym i metalicznym srebrnym wzorem z nadrukiem słonia oraz Sport Blue, który jest stylowym połączeniem czerni, szarości i niebieskiego. W 2016 roku buty powróciły do swoich korzeni dzięki Air Jordan 3 OG True Blue - wiernemu odtworzeniu sneakera z '88 roku. W tym samym okresie Cyber Monday oferował wyrafinowaną czarno-białą opcję, a Wool ciepłą, przytulną, a także stworzono dwa kolorowe ekskluzywne modele dla dzieci: Purple Dust z jasnoniebieskimi i różowymi akcentami oraz Rio Teal z żywym turkusowym odcieniem.
Zapoczątkowało to owocny okres dla Jordan 3, z nowymi projektami pojawiającymi się co roku, począwszy od pokrytego zamszem modelu Anthracite z 2017 roku. Następnie, w 2018 roku, Jordan Brand świętował 30-lecie buta z pamiątkowymi modelami, takimi jak Seoul, który honoruje Letnie Igrzyska Olimpijskie 1988, oraz Hall of Fame, który oddaje hołd sneakerowi z 2006 roku, stworzonemu w celu wsparcia ofiar huraganu Katrina. Pojawił się również model NRG o nazwie Free Throw Line, którego unikalne detale nawiązują do występu Jordana podczas Slam Dunk Contest w 1988 roku, oraz International Flight, którego czerwono-niebiesko-żagielkowa kolorystyka oparta jest na stroju, który Jordan nosił podczas słynnego meczu charytatywnego w 88 roku, podczas gdy inny sneaker został stworzony dla uczelnianej drużyny koszykarskiej Michigan. W sylwetce zastosowano nowe materiały, ponieważ po raz pierwszy w AJ3 zastosowano przędzę Flyknit, a Jordan 3 Golf został skonstruowany specjalnie dla dostawców tego sportu. Inne godne uwagi sneakersy z 2018 roku to Chlorophyll, który nawiązuje do klasycznego modelu Air Trainer 1 dzięki cholewce w kolorze Light Smoke Grey i bujnym zielonym elementom, Pure White z półprzezroczystą niebieską podeszwą zewnętrzną, Mocha z bogatymi brązowymi akcentami oraz dwa ekskluzywne modele dla kobiet: Particle Beige i Bordeaux.
w 2019 roku ukazały się trzy wersje modelu Tinker Hatfield, który naśladuje wczesne szkice projektanta, dodając swooshe na bokach. Jedna z nich jest oparta na przełomowych Air Max 1 Hatfielda, druga inspirowana AJ3 Black Cement, a trzecia poświęcona drużynie futbolu uniwersyteckiego Oregon. Konwencjonalny model został również stworzony dla drużyny koszykarskiej Knicks, z którą Jordan regularnie rywalizował podczas swojej kariery, zanim rok zakończył się egzotycznie zdobionym Animal Instinct, który poprzedzał Animal Instinct 2.0 z 2020 roku.
W następnej dekadzie Air Jordan 3 były tak silne jak zawsze, a w 2020 roku po raz pierwszy uhonorowano je oficjalną kolorystyką UNC. Pojawiła się również Denim edycja Fire Red, a wersja SE-T CO.JP została wydana na wyłączność w Japonii. Oprócz tego pojawiła się kolorystyka Barely Grape, z promiennymi odcieniami różu, fioletu i pomarańczu uzupełniającymi białą cholewkę, Court Purple, której fioletowe logo Jumpman jest wyłożone jaskrawoczerwonym haftem, żywo zaakcentowany Laser Orange oraz czarno-niebieski Varsity Royal. W następnym roku Racer Blue odwrócił układ tego ostatniego sneakera, prezentując głównie białą cholewkę z nutami niebieskiego i szarego. rok 2021 przyniósł również model Georgetown, którego kolorystyka jest ukłonem w stronę przeciwników Jordana z meczu o mistrzostwo NCAA w 1982 roku, oraz wyrafinowany Pine Green z pluszowymi nubukowymi nakładkami. Model Rust Pink pojawił się wiosną wraz z modelem Electric Green, pierwszy z nich miał różową zamszową cholewkę, a drugi neonowozielony język. W dalszej części roku ekscentryczny Patchwork, znany również jako Camo, oferował coś innego dzięki intrygującej gamie materiałów i ziemistym odcieniom beżu, Dark Hazel i oliwki.
W 2022 roku Jordan Brand kontynuował projekty, takie jak Kumquat, nazwany tak ze względu na odważne pomarańczowe elementy, oraz biały, brązowy i różowy Atmosphere Neapolitan, który jest również znany jako Dark Mocha dzięki ciemnobrązowej podeszwie zewnętrznej. Desert Elephant to kolejna bogata wersja, której panele na palcach i pięcie mają szorstką teksturę, a cholewka ma kolor brązowy i Fossil Stone. Następnie pojawiła się pierwsza zimowa edycja sylwetki, której cholewka Archaeo Brown została wykonana z wodoodpornego materiału, podczas gdy Muslin wprowadził płótno i zamsz do Jordan 3. Dwie inne kolorystyki z 2022 roku miały podobne blokowanie kolorów jak oryginały z 1988 roku, Dark Iris zawierający fioletowe aspekty w białej części zewnętrznej i Cardinal Red z uderzającymi czerwonymi akcentami.
Model Air Jordan 3 świętował swoje 35-lecie w 2023 roku, stając się członkiem serii Reimagined, z White Cement Reimagined, którego cholewka Summit White kontrastowała z kremowymi obszarami na podeszwie środkowej i pięcie. Towarzyszył temu szereg nowych sneakersów, takich jak elegancki Hide N' Sneak i Dunk on Mars lub Mars Stone, z elementami w kolorze głębokiej pomarańczy i gliny. Obok nich znalazły się biało-zielone Lucky Green oraz czarno-kremowe Off Noir, których kolorystyka została również nazwana Oreo. Inne stylowe projekty to Palomino, którego atrakcyjne odcienie opalenizny nadają mu uroczą estetykę, Midnight Navy, który wykorzystuje znane blokowanie kolorów dzięki białej cholewce i granatowym akcentom, oraz Wizards, którego połączenie bieli, błękitu i odcieni miedzi przypomina Player Exclusive noszony przez Jordana podczas gry w drużynie NBA. następnie 2024 kontynuował świętowanie z modelem Craft o przydomku Ivory, którego eleganckie odcienie, półprzezroczyste elementy i podwójne logo Jumpman sprawiły, że odniósł natychmiastowy sukces.
W całej swojej historii Jordan 3 przyciągały zainteresowanie wielu współpracowników. Należą do nich te sportowe z Kobe Bryantem, który otrzymał kolorystykę LA Lakers, oraz Rogerem Federerem, który był zaangażowany w kilka wydań NikeCourt Air Zoom Vapor AJ3. W 2018 roku Jordan Brand współpracował również z organizatorami corocznego turnieju koszykówki Quai 54, aby wyprodukować sneakersy, których pięta i wkładka prezentują ich unikalny branding. Inne partnerstwa zostały nawiązane z markami modowymi, w tym z butikiem Solefly, którego jaskrawo kolorowy design został zainspirowany loterią na Florydzie. W 2017 roku japoński detalista Atmos pomógł stworzyć kolorystykę Safari, która ma charakterystyczną grafikę na nakładkach, a 2018 dostarczył dwa błyszczące Vogue Air Jordan 3, jeden w kolorze czarnym z białymi akcentami, a drugi w kolorze University Red z czarnymi skórzanymi wykończeniami. Hiroshi Fujiwara i jego streetwearowa marka Fragment pracowali następnie nad bardzo oczekiwanymi AJ3 w stylowej kolorystyce Orca w 2020 roku, zanim w 2021 roku luksusowy butik modowy A Ma Maniére z Atlanty opracował model znany jako Raised By Women z szarymi zamszowymi panelami i podeszwą środkową Violet Ore.
Artyści muzyczni również odegrali dużą rolę w historii tej sylwetki, zwłaszcza po tym, jak DJ Khaled wyprodukował uderzającą kolorystykę Grateful w 2017 roku. Następnie stworzył dwie kolejne: niebieską zamszową edycję o nazwie Father of Asahd i podobną skórzaną wersję znaną jako Another One. W 2018 roku Justin Timberlake nawiązał współpracę z Jordan Brand przy dwóch sneakersach AJ3 JTH. Obie iteracje modelu Tinker Hatfield, jedna z nich nosi przydomek Bio Beige i została stworzona w związku z jego albumem Man of the Woods, podczas gdy druga to wersja White Cement znana jako Super Bowl po tym, jak piosenkarz nosił ją podczas swojego słynnego występu w przerwie meczu. Raper Eminem wykorzystał również swój występ na Super Bowl w 2022 roku, aby zaprezentować ekskluzywne Jordan 3 z jedyną w swoim rodzaju etykietą Slim Shady na pięcie. W następnym roku kolumbijski piosenkarz J Balvin przyczynił się do zaprojektowania modelu Medellín Sunset, który jest oparty na jego rodzinnym mieście, a następnie pracował nad modelem Rio, który jest inspirowany jego synem. Chociaż wszystkie te sneakersy są bardzo kolekcjonerskie, jeden z najrzadszych został stworzony we współpracy ze Spike'em Lee, którego postać Marsa Blackmona była integralną częścią sukcesu Air Jordan 3 w 1988 roku. W 2019 roku pojawił się na rozdaniu Oscarów w złotej wersji modelu Tinker, który ostatecznie zebrał wiele tysięcy dolarów na cele charytatywne na aukcji Sotheby's.
Pomimo ponad trzech dekad, Jordan 3 jest nadal tak popularny, jak zawsze. Jego status jako buta, który uratował linię sygnowaną przez Jordana i markę Nike, czyni go ogromną częścią historii sneakersów, dając mu potężne dziedzictwo, które bez wątpienia będzie nadal prosperować przez wiele lat.