SPORTSHOWROOM

Nike

Dunk

Ukochany sneaker pożądany przez miliony.

Dunk
© Nike

Skromne początki

W połowie lat 80-tych, wraz z pracą nad Air Jordan I, projektant Peter Moore został przydzielony do projektu o nazwie "College Color High". Był on częścią programu Nike College Colors, w ramach którego firma oficjalnie współpracowała z drużynami z Dywizji I ligi koszykówki National Collegiate Athletic Association, aby zapewnić zawodnikom buty do treningu i rywalizacji. Chcąc wykorzystać rozwijającą się wówczas scenę koszykówki uniwersyteckiej, Nike chciała wywrzeć wrażenie, więc Moore i jego zespół postanowili stworzyć trenera, który poprawiłby wydajność graczy, a jednocześnie spodobał się rosnącej rzeszy fanów tego sportu. Tak rozpoczęła się historia Nike Dunk; niezwykła historia, która trwa do dziś.

© Nike

Bądź wierny swojej szkole

Dunk pojawił się niedługo po Air Jordan I, w 1985 roku i został nazwany na cześć słynnego rzutu do kosza, który został spopularyzowany 40 lat wcześniej przez złotego medalistę olimpijskiego Boba Kurlanda. W latach 80. slam dunk stał się integralną częścią sportu, dzięki czemu Dunk stał się świetną nazwą dla butów. Firma Nike zdecydowała się wypuścić je na rynek podczas finałów Final Four - wydarzenia, które wywołało niesamowite emocje i podekscytowanie. W rzeczywistości pasja pokazana przez graczy biorących udział w tym turnieju stanowiła część inspiracji dla projektu Dunk. W tamtych czasach większość butów do koszykówki była dostępna w jednolitych blokach kolorów, często całkowicie białych, ale Nike zdecydowało się odejść od tej powszechnej praktyki, tworząc siedem różnych dwukolorowych wersji kolorystycznych wydanych w barwach każdej drużyny. Było to mądre posunięcie. Nie tylko zaoferował fanom sneakersy o atrakcyjnej estetyce, ale także pozwolił im pochwalić się swoim oddaniem dla konkretnej uczelni i związanej z nią drużyny. Wiedząc, że trafili na coś dobrego, Nike poszedł na całość, wypuszczając Dunk High pod pamiętnym hasłem "Bądź wierny swojej szkole".

© Nike

Projektowanie butów do koszykówki

Pod względem wzornictwa Nike Dunk połączył trzy wcześniejsze sylwetki Nike - Jordan 1, Terminator i Legend. Podczas gdy ogólny kształt buta był oparty na Legend, pozostałe dwa buty zainspirowały wygląd cholewki, z przeszytymi skórzanymi nakładkami i perforowanym noskiem. Pod spodem znajdowała się klinowa podeszwa środkowa z koncentryczną gumową podeszwą zewnętrzną, która zapewniała graczom stabilność podczas obracania się na boisku. Całość dopełniała wyściełana kostka i język oraz niekonwencjonalne umiejscowienie oczek na sznurowadła. Były to najnowsze osiągnięcia w dziedzinie technologii wydajności w tamtym czasie, dodające praktyczną wartość do modnej estetyki kolorowej cholewki. Jednak pomimo popularności w swoim czasie jako but do koszykówki, wraz z upływem lat pojawiły się bardziej zaawansowane technologicznie modele Nike, które ostatecznie wyparły Dunk z boiska.

© Nike

Od koszykówki do skatingu

Pod koniec lat 80. i na początku lat 90., gdy popularność buta spadła, stał się on bardziej dostępny, pozostając w tle, ale nigdy nie odchodząc całkowicie. W tym czasie Nike wprowadziło kilka prostych zmian w modelu Dunk, nadając mu lekki nylonowy język i niższy kołnierz. Te aktualizacje, w połączeniu z cienką, płaską, przyczepną podeszwą, wsparciem kostki i wytrzymałą skórzaną konstrukcją, sprawiły, że były idealne dla powstającej subkultury skatingowej. Gdy Dunk stał się mniej powszechny w połowie i pod koniec lat 90-tych, więcej skaterów przyjęło ten niegdyś popularny but do koszykówki, uznając go za praktyczną i niedrogą opcję.

© Nike

Rozpoczyna się powrót

Nike już wcześniej próbowało odwołać się do świata skatingu, osiągając ograniczony sukces, ale gdy stało się jasne, że Dunk był powszechnym wyborem w społeczności, marka przywróciła oryginalny Nike Dunk w 1998 roku, 10 lat po tym, jak został wycofany z linii produkcyjnej. Wkrótce model Dunk zaczął powracać w różnych częściach świata. w 1999 roku pojawił się model Dunk Low Pro B w Kalifornii i Dunk Low CO.JP w Japonii. Te niskobudżetowe wydania obejmowały pragnienie sceny do wyrażania siebie poprzez unikalne personalizacje, z eksperymentalnymi kolorami, przyciągającymi uwagę wzorami i nowatorskimi teksturami wraz z dodatkową wyściółką dla ochrony. Zaczęły pojawiać się również kolaboracje - partnerstwo ze Stussy w 2001 roku zostało szczególnie dobrze przyjęte. Gdy fani sneakersów podchwycili ten trend, niektórzy posunęli się nawet do podróży do Japonii, aby kupić model Low CO.JP.

© Nike

Nowy projekt

W 2002 roku Nike utworzyło dedykowany pododdział skateboardingu, Nike SB, a Sandy Bodecker został wyznaczony do jego prowadzenia. W pełni świadomy wszechobecności modelu Dunk na scenie skate'owej, Bodecker postanowił stworzyć model Dunk dedykowany skate'om, który naprawdę służyłby tej społeczności. Wyciągając wnioski z poprzednich prób stworzenia butów skatingowych przez markę, postanowił skonsultować się z ludźmi, którzy, miejmy nadzieję, zdecydują się nosić jego projekt: samymi skaterami. Stworzył próbkę opartą na modelu Dunk Low Pro B i zaprezentował ją skaterom i właścicielom sklepów skate'owych, uważnie słuchając ich opinii, aby but mógł zostać dostosowany do czegoś, co chcieliby nosić.

© Nike

Budowanie zaufania

Zwieńczeniem ciężkiej pracy Bodeckera było wprowadzenie modelu Nike SB Dunk w 2002 roku. Jego bardziej zorientowana na skaterów konstrukcja obejmowała większy język, dodatkową wyściółkę i technologię Nike Zoom Air w podeszwie, aby zapewnić wysokiej jakości amortyzację. Aby upewnić się, że sneaker spodoba się społeczności skaterów, Nike nawiązało współpracę z czterema skaterami - Dannym Supą, Gino Ianuccim, Richardem Mulderem i Reese Forbes. Każdy z nich otrzymał własną, charakterystyczną kolorystykę, a zestaw był znany jako seria "Colors By". Zostały one rozprowadzone tylko do 12 starannie wybranych lokalnych skateshopów w ograniczonej liczbie, co pomogło sklepom rozkwitnąć, demonstrując w ten sposób zaangażowanie Nike w scenę i zdobywając zaufanie tej zwartej społeczności.

© Nike

Silne partnerstwa

W międzyczasie Nike zaczęło również wykorzystywać siłę współpracy do generowania szumu wokół nowego projektu. Podczas gdy partnerstwa z popularnymi skaterami zdziałały cuda, to współpraca marki z nowojorskim skate shopem Supreme naprawdę napędzała SB Dunk. Ekskluzywne wydanie okazało się wielkim sukcesem i doprowadziło do dalszej współpracy ze skate shopami w latach 2000. Jedną z nich był SB Dunk Low Pro x Staple Pigeon - but, który był tak pożądany, gdy pojawił się w 2005 roku, że ogromne tłumy zebrały się przed butikiem Reed Space twórcy Jeffa Staple'a na Manhattanie, aby zdobyć parę. Przyciągnęło to wystarczająco dużo uwagi, aby pojawić się w wieczornych wiadomościach, nadając tym słynnym sneakerom jeszcze więcej szumu.

© Nike
© Nike

Słynny sneaker

Choć popularność modelu Dunk zmieniała się w kolejnych latach, nigdy nie odeszła w zapomnienie. Ponad 35 lat po tym, jak uświetnił boiska uniwersyteckich lig koszykówki, ten ponadczasowy model wciąż ma się dobrze dzięki reedycjom, takim jak kultowa kolorystyka Panda i kolaboracjom, takim jak te z Off-White™ i Travis Scott. Każdy projekt Nike Dunk ma swoją własną historię, czy to związaną z koszykówką, skatingiem czy modą. Przy tak wielu różnych iteracjach niektóre z nich stały się raczej rzadkimi dziełami sztuki niż butami sportowymi. Zasadniczo jednak Dunk pozostaje skromnym butem Nike o niewiarygodnie szerokim zastosowaniu i mocnym miejscu w historii sneakersów.

Read more

SPORTSHOWROOM wykorzystuje pliki cookies. O naszej polityce plików cookie.

Kontynuować

Wybierz swój kraj

Europa

Ameryki

Azji i Pacyfiku

Afryka

Bliski Wschód