SPORTSHOWROOM

ASICS

Gel-NYC

Nowoczesna sylwetka reprezentująca ponad trzy dekady technologii Gel.

ASICS GEL-NYC
© ASICS

Świętowanie dziedzictwa

Kiedy ASICS wprowadził amortyzację Gel do swoich butów do biegania w 1986 roku, całkowicie zmieniło to losy marki, pomagając jej obuwiu sportowemu konkurować z najnowocześniejszymi innowacjami rywali z branży. Od tego czasu technologia Gel była stosowana w dziesiątkach modeli, a ciągłe aktualizacje poprawiały jej wydajność do tego stopnia, że obecnie jest jednym z najbardziej szanowanych materiałów amortyzujących współczesnej ery. W 2023 roku ASICS postanowił uczcić to dziedzictwo zupełnie nową sylwetką o nazwie Gel-NYC. Jej projekt został oparty na popularnych butach z amortyzacją Gel z jej archiwów i czerpał inspirację z Nowego Jorku; tętniącego życiem miasta, od którego pochodzi nazwa.

© ASICS

Przebudzenie Nowego Jorku

ASICS Gel-NYC został ogłoszony pod koniec 2022 roku, ale nie tylko japońska firma ujawniła nadchodzącą premierę; marka odzieżowa Awake NY również opublikowała informacje. Pierwotnie założona w 2012 roku marka odzieżowa z siedzibą w Nowym Jorku została założona przez projektanta Angelo Baque, który zyskał reputację wysoce pomysłowego twórcy podczas dziesięcioletniego stażu w streetwearowej marce Supreme. Po udanym okresie na stanowisku dyrektora marki, odszedł, aby realizować własne przedsięwzięcia, z których jednym było Awake NY. Poprzez swoją twórczość Baque miał nadzieję uchwycić esencję Nowego Jorku - miasta, w którym się urodził i wychował - i zaprezentować ją światu. Przez pierwsze kilka lat firma była niewielka, oferując limitowane serie swojej stylowej odzieży, ale w 2017 roku marka zaczęła się rozwijać, a w kolejnych latach Baque otworzył pop-upy w takich miejscach jak nowojorski Dover Street Market.

© ASICS

Silny fundament

Dwa lata później, w 2019 roku, Awake NY i ASICS po raz pierwszy nawiązały współpracę, pracując razem nad modelem Gel-Kayano 5 360, który okazał się niezwykle popularny. Utorowało to drogę dla kilku innych wspólnych sneakersów, z których każdy był wspierany przez sprężystą amortyzację Gel marki. Do 2022 roku stali się potężnym zespołem i nadszedł czas, aby zrobić kolejny kreatywny krok: wspólnie zaprojektować nową sylwetkę. Dla ASICS oznaczało to kierowanie się zasadą "zdrowy umysł w zdrowym ciele", od której pochodzi nazwa marki, oraz celebrowanie dziedzictwa butów do biegania z amortyzacją Gel. W międzyczasie Baque chciał, aby model uhonorował Nowy Jork i odzwierciedlał podstawową filozofię Awake NY, będąc wszechstronnym i atrakcyjnym dla osób z różnych środowisk. Wracając do tego, co nazwał "esencją tego, od czego zaczęliśmy z ASICS w 2019 roku", Baque wyobraził sobie, jakiego rodzaju butów chciałyby dzieci dorastające w obszarach miejskich, takich jak Queens lub paryskie przedmieścia. Doprowadziło to do powstania butów, które można nosić "na co dzień" i które dobrze wyglądają "z garniturem i dresem". W związku z tym musiały być najwyższej jakości, a jednocześnie nie mogły być zbyt drogie. Aby to osiągnąć, wymagane było fachowe rzemiosło, ale Baque był przekonany do ASICS, który, jak powiedział, produkuje "najlepsze buty do biegania". Jego ostatnim warunkiem było to, aby "Nowy Jork był reprezentowany w nazwie buta", a zatem wybrano Gel-NYC, ponieważ zawierał on dwie kluczowe inspiracje stojące za modelem. Mając te podstawowe elementy na miejscu, obie marki przystąpiły do projektowania butów, które opowiadały historię streetwearu i jego związku z kreatywnością, Nowym Jorkiem i szerszą kulturą.

© ASICS

Stylizacja Y2K

Aby uczcić ASICS i dziedzictwo jej butów do biegania opartych na technologii Gel, Baque i jego zespół zagłębili się w archiwa japońskiej marki, aby zobaczyć, co mogą znaleźć. Odkryli zarówno techniczne, jak i estetyczne elementy, które reprezentowałyby to, co najlepsze w serii Gel i połączyli je w modelu Gel-NYC, aby zapewnić jego funkcjonalność i styl. Dwa modele biegowe z początku XXI wieku zostały wykorzystane jako główny wpływ na cholewkę, przy czym Gel-Nimbus 3 był główną inspiracją, a Gel-MC Plus V dostarczył pomysłów na najdrobniejsze szczegóły. Zaowocowało to warstwową cholewką z wysoce oddychającą siateczką o otwartych komórkach jako podstawą i różnymi zakrzywionymi panelami na górze. Wykonane z wysokiej jakości materiałów, takich jak skóra syntetyczna i zamsz, nakładki te odzwierciedlały wpływy epoki Y2K w modelu Gel-NYC, nadając mu atrakcyjny styl retro. W międzyczasie, charakterystyczne dla ASICS logo fali płynęło wzdłuż boków, a napis Gel został wpleciony w tylną część buta, z kolejnym haftowanym emblematem na języku i tekstem 3D ASICS zdobiącym boczną piętę, aby dopełnić elegancki branding buta.

© ASICS

Najnowocześniejsza jednostka podeszwy

Pod stopą podeszwa była pełna zaawansowanych technologicznie funkcji, w tym aspektów zaczerpniętych z modelu Gel-Cumulus 16 z 2014 roku, który był znany z wygodnej amortyzacji. Podeszwa środkowa FluidRide łączyła lekki, pochłaniający wstrząsy materiał Solyte z trwałą, responsywną pianką SpEVA, zapewniając niesamowite wsparcie. Zostało to wzmocnione widocznymi żelowymi wstawkami w przedniej części stopy i pięcie, które dawały dodatkowe uczucie sprężystości, a jednocześnie tworzyły przyciągający wzrok efekt wizualny. Jeśli chodzi o przyczepność, dzielona gumowa podeszwa zewnętrzna była zarówno przyczepna, jak i elastyczna, z linią Guidance Line pośrodku. Biegnący od pięty do palców pionowy elastyczny rowek pomagał stopie poruszać się bardziej naturalnie, zginając się w taki sposób, aby zachęcać do prawidłowego zgięcia przedniej części stopy i absorbować naprężenia przy każdym kroku, poprawiając w ten sposób dopasowanie, poprawiając komfort i ograniczając bolesność stóp. Poniżej śródstopia, elastyczny, redukujący skręcanie trzon buta zapewnia lepszą stabilność i kontrolę, dzięki czemu Gel-NYC jest doskonałym, wszechstronnym butem.

© ASICS

Dwie uderzające wersje kolorystyczne inspirowane Nowym Jorkiem

Dzięki uderzającemu połączeniu nostalgicznego wyglądu i wykorzystania nowoczesnych technologii, ogólny projekt ASICS Gel-NYC reprezentuje to, co najlepsze ze starego i nowego. Pozwoliło to Baque'owi wykorzystać wpływy dynamicznego ducha Nowego Jorku i zastosować je do sylwetki, aby stworzyć duet potężnych debiutanckich kolorystyk, które celebrują jego rodzinne miasto. Dzięki wcześniejszej współpracy ASICS i Awake NY zyskały reputację odważnych i żywych w swoich wyborach kolorystycznych, a te buty nie różniły się od nich. Czerpiąc inspirację z tętniącej życiem sceny muzycznej miasta, Baque stworzył dwie charakterystyczne pary sneakersów Gel-NYC, z których każda ma unikalną historię. Pierwsza z nich miała warstwę bazową w kolorze Pure Silver, zamszowe nakładki w bogatym odcieniu fioletu znanym jako Gothic Grape oraz złote akcenty na bocznych logotypach i podeszwie środkowej. Ta mocna kombinacja kolorów była ukłonem w stronę amerykańskiego rapera Raekwona i jego solowego albumu "Only Built 4 Cuban Linx..." z 1995 roku. Raekwon, członek-założyciel monumentalnego kolektywu hip-hopowego Wu-Tang Clan, zdecydował się na karierę solową po zaledwie kilku latach spędzonych z grupą, a płyta z 1995 roku była jego pierwszym indywidualnym przedsięwzięciem. Otrzymał szerokie uznanie zarówno od krytyków, jak i fanów hip-hopu, którzy uważają go za jeden z najlepszych albumów wszechczasów. W swoim projekcie Gel-NYC, Baque użył kolorów z oryginalnego wydania kasety "Only Built 4 Cuban Linx...", której obudowa i kaseta miały fioletowy odcień. Inny amerykański raper, Cam'Ron, dostarczył Baque'owi pomysłu na jego drugą kolorystykę: Gel-NYC "Teal Pink". Ten model miał tę samą podstawę Pure Silver, z zamszowymi panelami w jasnym turkusie o nazwie Green Blue State wraz z pastelowymi różowymi akcentami. Ten ostatni kolor był bezpośrednim odniesieniem do zamiłowania artysty z Manhattanu do różowych ubrań, w szczególności oddając hołd futrzanemu płaszczowi, który słynnie nosił podczas nowojorskiego pokazu mody na początku 2000 roku. Jako zapalony obserwator mody i okazjonalny projektant, Cam'Ron wyraził również swoje zamiłowanie do turkusowych ubrań, stąd dodanie tego odcienia do drugiego projektu Baque Gel-NYC.

© ASICS

Udana premiera

Kolaboracyjne sneakersy ASICS Gel-NYC x Awake NY zostały zaprezentowane światu w styczniu 2023 roku, kiedy pojawiły się na wybiegu podczas Paryskiego Tygodnia Mody. Wciąż bez flagowego sklepu - który miał zostać otwarty w nowojorskim Lower East Side jeszcze w tym samym roku - Baque oferował buty w serii pop-upów, z których jeden można było znaleźć na Rue des Francs-Bourgeois w stolicy Francji; ulicy znanej z wysokiej klasy butików modowych. Model Gel-NYC okazał się natychmiastowym sukcesem, a liczne ogólne wersje kolorystyczne pojawiły się w latach 2023 i 2024. Wraz z nimi oszałamiające projekty Awake NY zainspirowały inne kreatywne podmioty do stworzenia własnych, opartych na współpracy wersji nowej sylwetki, co zaowocowało mnóstwem ekscentrycznych sneakersów.

© ASICS

Nowe partnerstwa

Współpraca ta rozpoczęła się na wczesnym etapie życia modelu Gel-NYC, a pierwsze partnerstwa miały miejsce zaledwie kilka miesięcy po premierze sneakersów Awake NY. Być może trafnie, pierwsze dwie z nich to współpraca z bostońskim sprzedawcą odzieży Bodega i japońską marką Fujitaka, która znana jest z produkcji wysokiej jakości skórzanych akcesoriów. But Bodega został nazwany "After Hours", ponieważ uhonorował miasta, z których pochodzą obie marki. Jego szeroka siatka przypominała miejskie ogrodzenia, a konstrukcja nakładek odzwierciedlała złożone połączenia występujące w infrastrukturze miejskiej, podczas gdy paleta kolorów szarości i brązów przywoływała wyblakły asfalt i betonowe ściany, a żywe światła naśladowały neonowe odcienie świateł sklepowych po zmroku. Dla kontrastu, projekt "Imbari Pack" firmy Fujitaka charakteryzował się bardziej stonowaną kolorystyką eleganckiego granatu i innych bogatych odcieni niebieskiego. Posiadał również unikalny system sznurowania i dynamiczne szwy, nadając mu wyjątkowy wygląd.

© ASICS

Aktualizacje i wariacje

W 2024 roku ASICS rozszerzył kolekcję Gel-NYC o wariant Utility; bardziej wytrzymałą opcję, której trwałe i wodoodporne właściwości sprawiały, że świetnie nadawała się do przygód na świeżym powietrzu. Kolejny model o nazwie Gel-NYC 2055 czerpał inspirację z butów do biegania GT-2050 i GT-2060 marki, przerabiając aspekty pięty, sznurowania i logo na ścianach bocznych, aby zaoferować własny, atrakcyjny wygląd. Co więcej, NYC nadal był popularnym wyborem dla partnerów do współpracy. ASICS połączył siły z innymi japońskimi firmami, takimi jak Needles, która zaprojektowała ukradkowe czarno-fioletowe sneakersy, sportową marką odzieży ulicznej ballaholic, której elegancka kolorystyka została pokryta soczystym zielonym zamszem, marką modową emmi skoncentrowaną na jodze, ze stylową ekskluzywną ofertą dla kobiet oraz butikiem odzieży ulicznej atmos, którego kolorystyka Blue Topaz została stworzona wspólnie z marką odzieży damskiej Lagua Gem. Dalej, amerykańska marka lifestyle'owa PLEASURES wyprodukowała inspirowaną naturą kolorystykę o nazwie "World of Pleasures", a nowojorska firma streetwearowa Hidden NY pracowała nad eleganckim biało-zielonym sneakerem z pikselowymi efektami nawiązującymi do jej internetowego pochodzenia. Europejskie marki, takie jak Sneakmart, również stworzyły unikalne edycje, podczas gdy berlińska influencerka, modelka, wizażystka i ambasadorka marki Schwarzkopf, Kicki Yang Zhang, stworzyła dwie bardzo różne edycje, jedną czarną z oszałamiającymi srebrnymi akcentami, a drugą z wdzięczną mieszanką bieli i różu. Urodzona w Szanghaju osobowość mody sama zaprezentowała buty w pamiętnej kampanii reklamowej, w której konsultowała się z profesjonalnym kaskaderem, który nauczył ją, jak prawidłowo upaść na plecy podczas trampoliny i balansować na linach, aby uzyskać ujęcia niezbędne do oddania sprawiedliwości wydania. Poza światem mody, popularne japońskie seriale anime Bleach i Naruto otrzymały własne projekty, każdy z charakterystycznymi detalami nawiązującymi do postaci z odpowiednich seriali, dzięki czemu są one bardzo poszukiwane wśród ich zagorzałych fanów.

© ASICS

Potężna historia

Projektując Gel-NYC, ASICS zrobił coś, czego marka nigdy wcześniej nie robiła: współpracował z inną firmą, aby stworzyć zupełnie nowe buty. Chociaż jego estetyka wywodzi się z serii wcześniejszych modeli, Gel-NYC ma swój własny, niepowtarzalny wygląd, który, jak powiedział sam Baque, łączy "odrobinę nowej technologii z odrobiną starszego designu". Rezultatem jest wygodny sneaker, który wyraża nowoczesny styl, ale sprawia wrażenie, jakby istniał od lat. Jako produkt kwitnącej współpracy ASICS z Awake NY, reprezentuje odważny styl Nowego Jorku, nie tracąc sportowego charakteru oldschoolowych butów do biegania, a jednocześnie opowiada mocną historię o kulturze streetwear i dziedzictwie marki.

Czytaj więcej

SPORTSHOWROOM wykorzystuje pliki cookies. O naszej polityce plików cookie.

Kontynuować

Wybierz swój kraj

Europa

Ameryki

Azji i Pacyfiku

Afryka

Bliski Wschód