ASICS
Gel-1130
Klasyczne połączenie amortyzacji, stabilności i stylu Y2K.
Klasyczne buty do biegania
W latach 2000 ASICS był znany z produkcji wyjątkowego obuwia sportowego dla wszystkich, od najlepszych profesjonalistów po zwykłych hobbystów. Buty do biegania tej marki były szczególnie udane, ponieważ przesuwały granice innowacji dzięki technologiom zwiększającym wydajność, takim jak Impact Guidance System i podeszwa środkowa Solyte. Pomogło to między innymi flagowemu modelowi Gel-Kayano i następnej generacji Gel-Kinsei stać się popularnymi elementami odzieży sportowej, obok których ASICS stworzył serię Gel-1000. Zaprojektowana, aby zapewnić wysokiej jakości podstawowe opcje dla biegaczy na wszystkich poziomach i stylach, seria butów stabilizujących osiągnęła swoją 9. iterację w 2008 roku: Gel-1130. Dzięki swoim funkcjom wspierającym i klasycznej estetyce z epoki Y2K stał się popularną sylwetką do biegania, ale cieszył się niewielkim zainteresowaniem poza sportowym zastosowaniem. W tamtym czasie ASICS miał niewielką przyczepność na rynku lifestyle'owym, ale ponad dekadę później sytuacja była zupełnie inna, a Gel-1130 miał odpowiedni wygląd, aby dokonać oszałamiającego powrotu.
Zmieniające się trendy
Pod koniec 2010 roku trend mody normcore, którego zwolennicy przedkładali funkcjonalność nad styl, naprawdę się przyjął, a tak zwane "buty dla taty" były w modzie. Masywne podeszwy i oddychające cholewki były preferowane zamiast eleganckich wzorów, które były popularne wcześniej w tej dekadzie, a buty do biegania z lat 90. i 2000. były szczególnie poszukiwane. Wiele sylwetek ASICS z tego okresu było noszonych jako sneakersy lifestylowe, a nie ze względu na ich sportową sprawność, a marka dostosowała się do tej zmiany stylów, zmieniając lub ponownie wypuszczając modele dziedzictwa, w szczególności te z ukochanej serii Gel-Kayano. Rywalizujące ze sobą firmy obuwnicze często wykorzystywały współpracę do generowania szumu wokół nowych wydań, więc w 2017 roku ASICS zwrócił się do bułgarskiego projektanta mody Kiko Kostadinova, aby pomógł wzmocnić własne premiery.
Obiecujący projektant
Kostadinov ukończył Central Saint Martins - londyński uniwersytet artystyczny - w 2016 roku, kiedy to stał się już znany w branży dzięki współpracy z amerykańskim domem mody Stüssy. Dzięki dofinansowaniu z British Fashion Council, w styczniu 2017 roku wydał swoją pierwszą kolekcję precyzyjnie wykonanych strojów, a przed końcem roku został mianowany dyrektorem kreatywnym firmy projektującej płaszcze przeciwdeszczowe Mackintosh 0001. Skupienie się Kostadinova na stylowej, ale funkcjonalnej odzieży zwróciło uwagę kierownictwa ASICS, które poprosiło go o zostanie pierwszym współpracującym projektantem marki. Para trafiła w dziesiątkę ze swoim debiutanckim modelem Gel-Burz 1, którego minimalistyczna estetyka i funkcje wspierające sprawiają, że jest to świetna opcja zarówno pod względem stylu, jak i komfortu.
Produktywne partnerstwo
Po tym początkowym sukcesie ASICS nawiązał współpracę z Kiko Kostadinovem i jego rosnącym zespołem, w skład którego wchodziły znane projektantki bliźniaczki i inne absolwentki Central Saint Martins, Laura i Deanna Fanning. W ciągu następnych kilku lat pracowali nad różnymi tradycyjnymi i oryginalnymi sylwetkami, takimi jak ekskluzywny damski model Gel-Korika, nietypowy Gel-Sokat, pasiasty Gel-Delva 1 i elegancki Gel-Burz 2. Współpraca była tak skuteczna, że w październiku 2020 roku Kostadinov został stałym konsultantem na czele działu ASICS SportStyle. W tej roli ściślej współpracował z marką, doradzając jej projektantom obuwia w zakresie szerszych wyborów kreatywnych i kuratorowania całych linii.
Solidny fundament
Pierwszą sylwetką, która powstała w wyniku tego odważnego kreatywnego przedsięwzięcia, był model UB1-S Gel-Kayano 14. Studio projektowe Kostadinova stworzyło trzy wersje kolorystyczne oparte na wysokiej jakości butach do biegania z 2008 roku, które ASICS wypuścił jako ogólną wersję retro pod koniec 2020 roku. Urzekający wygląd UB1-S przyciągnął ogromną uwagę, dając zarówno jemu, jak i klasycznemu modelowi mocny start, który ostatecznie utorował drogę dla dziesiątek nowych sneakersów SportStyle. To właśnie na tym silnym fundamencie Gel-1130 powrócił w 2021 roku ze zaktualizowanym designem, który jednak uhonorował estetykę oryginału.
Wiele funkcjonalnych funkcji
Model Gel-1130, inspirowany modelem Gel-Kayano 14, został wykonany z nowoczesnych materiałów, takich jak zamsz i skóra syntetyczna, które zostały wykorzystane do stworzenia wytrzymałych nakładek na oddychającej cholewce z siateczki. Panele miały nietypowy układ wykuty przez zakrzywioną nakładkę na bocznym boku, która przechodziła od tyłu buta do przedniej części stopy, oraz wyprofilowaną nakładkę na piętę poniżej. Napis "Lopsided Gel" zdobił tylną część stopy, podczas gdy równie dziwaczny branding ASICS Gel-1130 zdobił język. Znane logo ASICS pojawiło się nad każdą ścianą boczną, z owalnym symbolem marki na dole podnoska. Miękka piankowa wyściółka w podeszwie środkowej zapewniała doskonałe wsparcie pod stopami wraz z amortyzującą żelową poduszką w pięcie. Oryginalny model 1130 został zbudowany jako but stabilizujący, co znalazło odzwierciedlenie w wersji 2021 dzięki zastosowaniu systemu ASICS Trusstic. Składał się on ze sztywnego trzpienia pod łukiem stopy, który pomagał użytkownikowi zachować doskonałą stabilność i równowagę poprzez zmniejszenie skrętu w śródstopiu. Na podeszwie zewnętrznej zastosowano wytrzymałą gumę, której powierzchnia została oznaczona złożonymi wzorami bieżnika i głębokimi elastycznymi rowkami, zapewniającymi doskonałą przyczepność i swobodę ruchów.
Stylowy remiks
Wszystko to sprawiło, że model Gel-1130 stał się świetnym butem na co dzień, a także wszechstronnym obuwiem do lekkich ćwiczeń. Elementy takie jak wkładka zostały wyprodukowane przy użyciu ekologicznych metod, które zużywają mniej wody i powodują mniejszą emisję dwutlenku węgla, dzięki czemu jest to również opcja zrównoważona. Co więcej, wygląd retro buta spodobał się dużej grupie fanów, ponieważ pasował do ówczesnego odrodzenia "butów taty", ale to model UB2-S Kiko Kostadinova naprawdę zapoczątkował sukces ASICS Gel-1130. Czerpiąc inspirację z modelu Gel-Trail Attack 7, który w tamtym czasie miał ponad dekadę, model UB2-S został "zremiksowany pod kątem codziennej funkcjonalności". Pokryty był ciasno tkaną siateczką z bocznymi logo, ochronną osłoną palców, nakładką na piętę i eyestayem umieszczonymi na górze, a reszta paneli była ukryta pod spodem, nadając butowi urzekającą estetykę. Pod względem technologicznym pasował do ogólnej wersji, więc zapewniał tyle samo komfortu, co stylu. Wreszcie, naszywka na języku rozszerzyła się w pętelkę - charakterystyczną cechę wspólną dla wielu projektów Kostadinova.
Pięć przyciągających wzrok wersji kolorystycznych
W sumie wypuszczono trzy męskie i dwie damskie edycje modelu Kiko Kostadinov x UB2-S Gel-1130. Spośród tych pierwszych, jedna była ozdobiona bogatym odcieniem burgundu znanym jako Deep Mars z grafitowo-szarymi akcentami, druga była w eleganckim odcieniu węgla drzewnego o nazwie Asphalt z uderzającymi akcentami Pure Silver na logo i panelu pięty, a trzecia miała przydymioną szarą cholewkę Metropolis wraz z bladoniebieską podeszwą środkową Lichen Rock. Tymczasem damskie projekty były generalnie jaśniejsze w tonie, pierwszy to kolorystyka Wasabi i Aquatic łącząca różne odcienie turkusu i turkusu z subtelnymi nutami różu, a drugi pokryty piaskowym beżem o nazwie Lamb Wool z przebłyskami Pure Silver na panelach.
Inspirująca kampania premierowa
Oprócz projektów Kostadinova, ASICS wypuścił klasyczny model Gel-1130 w różnych eleganckich wersjach kolorystycznych, które zostały zaprezentowane w kampanii premierowej z udziałem dwóch innych kreatywnych podmiotów: Tokijski magazyn kulturalny Sabukaru i multidyscyplinarny zespół twórców cyfrowych Thuana Trana, Onlunchbreak. Kampania pokazała, w jaki sposób każda grupa wykorzystała jednoczące efekty wspólnych doświadczeń, aby nawiązać kontakt z ludźmi i rozwijać swoje społeczności, co zawierało w sobie etos Gel-1130. Dla każdej organizacji wyprodukowano krótki film, w którym Onlunchbreak został przedstawiony w humorystycznej scenie w klasie, a Sabukaru pokazał swoich pisarzy poruszających się po tętniącym życiem Tokio w kolorze "White & Electric Red", gdy odkrywali intymne historie jego mieszkańców. Te inspirujące filmy podkreślały siłę społeczności i to, jak ludzie mogą łączyć się wokół wspólnych pasji, takich jak zainteresowanie modą, a ASICS opisał sneakersy jako "długoletni klasyk", który "łączy ludzi i podnosi na duchu rówieśników i społeczności". Ostatecznie przesłanie było pozytywne i przyciągnęło wielu fanów do ASICS Gel-1130, gdy po raz pierwszy się pojawiły.
Urzekające partnerstwa
W wyniku pomysłowej kampanii wprowadzającej na rynek i charyzmatycznej innowacyjności projektu Kiko Kostadinov Studio, wkrótce inne marki modowe zainteresowały się modelem Gel-1130. Wiosną 2022 roku ASICS nawiązał współpracę z wielopłaszczyznowym domem kreatywnym i seryjnymi współpracownikami HAL Studios, aby stworzyć pierwszą z kilku wersji kolorystycznych z rustykalnymi odcieniami i teksturami inspirowanymi naturą. Pod koniec lata zaprojektowano żywą wersję z damską marką odzieży aktywnej P.E Nation oraz elegancką edycję stworzoną przez damski butik sneakersowy NAKED Copenhagen. Ten ostatni model miał białą i szałwiowozieloną cholewkę wykonaną z materiałów pochodzących z recyklingu i przyjaznych dla wegan, tworząc zrównoważone, etyczne buty, które odzwierciedlały ideę "życia z ASICS". Kiko Kostadinov powrócił również z nowym podejściem do 1130 znanym jako UB4-S, tym razem umieszczając siatkową osłonę na bocznych logotypach, dodając dynamiczną nakładkę w przedniej części stopy i nadając panelom gładkie, błyszczące wykończenie. Wypuszczono trzy wersje kolorystyczne tych futurystycznie wyglądających sneakersów, dwie w głębokich odcieniach brązu z bogatymi akcentami odpowiednio w kolorze fioletowym i żółtym, a druga pokryta białą siateczką z błękitnym odcieniem pod spodem i srebrnymi akcentami na górze.
Poszukiwany element mody
Oprócz tych wyróżniających się sneakersów ASICS wprowadził szereg stylowych, ogólnie dostępnych wersji kolorystycznych, a do 2023 roku model Gel-1130 można było zobaczyć na stopach fashionistek od Londynu po Nowy Jork. Na początku roku duńska luksusowa marka odzieżowa Cecilie Bahnsen zaprezentowała buty na paryskim wybiegu w ramach swojej kolekcji FW23, nadając im modowy charakter. Sylwetka zyskała szersze uznanie w mediach społecznościowych, gdzie współpraca z NAKED Copenhagen była szczególnie lubiana. Następnie, jesienią, amerykańska modelka Kaia Gerber została sfotografowana w klasycznym białym kolorze podczas spaceru w Los Angeles, pokazując, że ASICS Gel-1130 zaczął zdobywać popularność wśród celebrytów. W tym czasie wydano jeszcze więcej kolaboracji, w tym "Vintage Tech Pack" Kith, który odpowiednio zawierał również Gel-Kayano 14. Artystyczna marka odzieżowa Gallery Dept. z Los Angeles stworzyła ekskluzywny projekt z ręcznie zdobionymi detalami, a japoński butik streetwearowy atmos połączył siły z południowokoreańską marką modową OJOS, aby stworzyć niezwykle eteryczne sneakersy.
Wyjątkowa współpraca
Popularność ASICS Gel-1130 wzrosła jeszcze bardziej w 2024 roku, a marka wypuściła nowy wariant NS. Zbudowany z wytrzymałych materiałów ripstop i wzmocniony elementami bez szwów zamiast siateczki, NS oferował solidniejszą opcję z bardziej kosmicznym wyglądem generowanym przez gładką powierzchnię zewnętrzną i odważne blokowanie kolorów. W międzyczasie Kith powrócił do kolejnej współpracy, tym razem z Marvelem, aby stworzyć kolorystykę inspirowaną słynną postacią X-Men Magneto z okazji 85-lecia Marvel Comics. ASICS uhonorował również miasto, w którym znajduje się siedziba firmy, tworząc dwie kolorystyki dla drużyny piłkarskiej Vissel Kobe w odcieniach zarówno domowych, jak i wyjazdowych. Jednak być może najbardziej wyjątkowa ze wszystkich kolaboracji Gel-1130 pojawiła się dzięki uprzejmości kanadyjskiej marki BENTGABLENITS. Znana z tworzenia jedynych w swoim rodzaju przedmiotów modowych poprzez upcykling starych materiałów, BGN wykorzystała swoje obszerne archiwum zabytkowych bibelotów Cracker Jack, które pojawiały się w paczkach amerykańskiej przekąski przez cały XX wiek, aby stworzyć niestandardowe wersje Gel-1130. Tak zwane "Toy Surprises" zostały zawieszone na łańcuszku lub sznurku wokół kołnierza każdej z 200 wyprodukowanych par, dzięki czemu każdy but jest jedyny w swoim rodzaju. Te zawierające najrzadsze i najbardziej kolekcjonerskie drobiazgi były dostarczane w specjalnym pudełku ręcznie wykonanym przez mediolańskie studio Edith Di Monda, dodając w ten sposób jeszcze więcej autentyczności do silnego retro klimatu kolekcji "A Prize In Every Box".
Kultowa sylwetka
Model ASICS Gel-1130 zaczynał jako podstawowe buty do biegania, ale ponad dekadę po jego pierwszym wydaniu, inspirowany Kiko-Kostadinovem powrót sprawił, że stał się jednym z najbardziej poszukiwanych sneakersów lifestyle'owych swoich czasów. Podczas reedycji w 2021 roku został on określony jako "klasyk", który "znajduje się na przecięciu ponadczasowego designu, idei jedności załogi i opowiadania historii poprzez wspólne doświadczenia". Ujawnia to cel ASICS, jakim było stworzenie kultowej sylwetki, która mogłaby przyciągać społeczności, a za taką wielu uważa Gel-1130. Od tego czasu jego fascynujący retrofuturystyczny styl, wszechstronna funkcjonalność i silna narracja projektowa sprawiły, że stał się niezwykle popularny na całym świecie.